Vedtægter for privatinstitutionen Melissas Bondegård
Vedtægter for privatinstitutionen Melissas Bondegård
Den nedskrevne vedtægt fastsætter formål, spilleregler og beslutningskompetencer i institutionen. Vedtægten skal respekteres af institutionsorganerne, indtil den ændres eller foreningsmedlemmerne er enige om at dispensere fra den.
Vedtægter
Vedtægter for privatinstitutionen Melissas Bondegård
§1 Privatinstitutionens navn er Melissas Bondegård
Privatinstitutionen har hjemsted i Horsens Kommune på adressen Nimdrup vej 2B, 8740
Brædstrup.
§2 Institutionen drives i henhold til Lov om Dagtilbud.
§3 Privatinstitutionens formål og målgruppe er at være dagtilbud for børn i alderen 1»2 år til
skolealderen. Vi ønsker en godkendelse til 40 børn i alderen 1»2 år til skolealderen.
Privatinstitutionen er også̊ for børn, der kræver en særlig indsats. Privatinstitutionens formue
er henlagt til at konsolidere institutionens formål
§4 Privatinstitutionen fastsætter selv sin åbningstid, som vil være 51,5 timer ugentligt fordelt
på ugens 5 hverdage, således der mandag til torsdag er åbent i tidsrummet kl. 6.15 – 16.45
og fredag kl. 6.15 – 15.45.
Åbningstiden skal tillige godkendes af Horsens Kommune.
§5 Privatinstitutionen står åben for alle børnefamilier uanset race, køn, religion og politisk
anskuelse. Påvirkning, der sigter mod ensretning, må ikke finde sted i institutionen. Det
pædagogiske arbejde i privatinstitutionen sker til fremme for tolerance og
medmenneskelighed. Privatinstitutionens formål er endvidere at give børnene særlig forståelse
for og af naturen.
§6 Privatinstitutionens ledelse består af en tostrenget bestyrelsesmodel:
Ejeren varetager den overordnede ledelse, samt den daglige administrative ledelse.
Den pædagogiske leder som er ejeren, varetager personale, den pædagogiske ledelse og den
pædagogiske hverdag.
- Institutionsbestyrelse bestående af ejeren.
Ejeren er organiseret som et enkeltmandsfirma. Den juridiske enhed er
institutionsbestyrelsen - Forældrebestyrelse består af 6 medlemmer.
Et flertal af disse, det vil sige 4 medlemmer og indtil 2 suppleanter for disse, vælges af
og blandt institutionens forældre/værger.
Foruden forældrevalgte bestyrelsesmedlemmer, vælges en medarbejderrepræsentant
som har stemmeret og suppleant for denne, af og blandt institutionens fastansatte
medarbejdere, bortset fra den pædagogiske leder samt et medlem fra
institutionsbestyrelsen.
§7 Der fortages valg til forældrebestyrelsen hvert forår. Forældrerepræsentanters valgperiode
er 2 år, mens forældresuppleanter vælges for 1 år ad gangen. Valget foretages på
forældremøder, og ved valget tages stilling til, i hvilken rækkefølge suppleanterne indtræder i
bestyrelsen ved forældrerepræsentanters udtræden. For samtlige valg gælder, at valgperioden
påbegyndes umiddelbart efter valget.
§8 Forældre/værger med børn i privatinstitutionen er valgbare og har valgret vedrørende valg
af forældrerepræsentanter og suppleanter til forældrebestyrelsen/bestyrelsen.
Ved afstemninger kan forældre/værger afgive 1 stemme pr. indskrevet barn
privatinstitutionen.
Valg af repræsentanter og suppleanter til forældrebestyrelse sker ved simpelt stemmeflertal. I
tilfælde af stemmelighed, hvorved der ikke kan træffes afgørelse om, hvem der er valgt, finder
omvalg sted mellem de kandidater, der har fået lige mange stemmer. Medfører omvalget ikke
en afklaring, foretages lodtrækning mellem de kandidater, der har deltaget i omvalget.
§9 Forældrerepræsentanter udtræder af forældrebestyrelsen og valg af suppleanter bortfalder,
såfremt deres børn ophører i institutionen. Medlemmer kan i øvrigt udtræde af
forældrebestyrelsen som følge af, at tilknytningsforholdet til institutionen ophører.
§10 Forældrebestyrelsen konstituerer sig selv, herunder med valg af formand og evt.
næstformand.
§11 Institutionsbestyrelsen påser, at institutionens administrative og økonomiske anliggender
varetages under hensyn til institutionens formål og de regler, der til enhver tid gælder for dens
ledelse og drift.
forældrebestyrelsen fastsætter principper for daginstitutionens arbejde, principperne for
samarbejdet mellem dagtilbud og hjemmet, mellem dagtilbud og fritidstilbud/skole.
Forældrebestyrelsen fastsætter også̊ principperne for anvendelse af budgetrammen samt har
indstillingsret og ret til at deltage ved ansættelse af lederen samt indstillingsret ved ansættelse
af andet personale.
Ligeledes inddrages forældrebestyrelsen i udarbejdelsen, evalueringen og opfølgningen af de
pædagogiske leg-og læreplaner.
Ved ansættelsessamtaler deltager mindst en medarbejderrepræsentant og mindst et medlem
fra forældrebestyrelsen.
§12 Forældrebestyrelsen afholder mindst 2 ordinære møder årligt. Formanden indkalder til og
leder møderne.
Formanden eller 3 bestyrelsesmedlemmer i forening kan indkalde til ekstraordinært
forældrebestyrelsesmøde.
Forældrebestyrelsen er kun beslutningsdygtig, når et flertal af bestyrelsesmedlemmerne er til
stede.
Forældrebestyrelsens afgørelser træffes ved almindelig flertalsbeslutning, medmindre andet er
bestemt. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme afgørende.
Forældrebestyrelsen fastsætter forretningsorden og drager omsorg for, at der tages referat af
bestyrelsesmøder.
Medlemmet fra institutionsbestyrelsen udpeges for perioder af 4 år.
§13 Ved optagelse venteliste til Melissas Bondegård kræves et besøg med rundvisning af
forældre/værger. Børn til Melissas Bondegård optages fra venteliste ud fra følgende
prioritering:
- Søskende til eksisterende børn har fortrinsret.
- Vi tilstræber, at der er en lige fordeling mellem alder og køn. Det betyder, at det ikke
altid går efter først til mølle-princippet. - Anciennitet på ventelisten.
I tilfælde af flere børn til samme plads laves en pædagogisk vurdering af personalet i forhold til
hvilket barn der vil tilføre gruppen mest og dermed også̊ selv profitere bedst af vores tilbud.
Herunder tænkes på den aktuelle børnegruppes sammensætning i forhold til alder, køn o. lig.
Privatinstitutionen fører venteliste over børn, der ønskes optaget i privatinstitutionen.
Ventelisten er åben for alle børn, herunder også̊ børn med særlige behov.
Der gives søskenderabat og der kan søges om økonomisk fripladstilskud.
Opsigelse/udmeldelse
Forældrene kan udmelde deres barn fra Melissas Bondegård med en måneds varsel til den 1. i
en måned. Der betales fuld pris i opsigelsesperioden uanset om barnet benytter sin plads i
Melissas Bondegård eller ej.
Melissas Bondegård kan kun opsige et barn ved manglende forældrebetaling eller hvis der
foreligger ganske særlige forhold. Ved manglende forældrebetaling kan Melissas Bundgård
opsige barnet med virkning fra 30 dage efter der er givet skriftligt dateret varsel til
forældrene.
I tilfælde af samarbejdsproblemer mellem forældre/institution, afholdes et mæglingsmøde med
de implicerede parter, samt den pædagogiske leder af privatinstitutionen. I tilfælde af at den
pædagogiske leder har part i sagen, optræder et medlem fra forældrebestyrelsen som mægler.
Den pædagogiske leder har endvidere mandat til at inddrage en timebetalt tredje part i sagen.
Forinden en udmeldelse af forældre/barn skal der være afholdt et mæglingsmøde med en
kendt dagsorden, hvor begge parter fremlægger sit syn på sagen. Der prøves at nå̊ til enighed,
således der kan laves en aftale om fremtiden, som begge parter underskriver.
§14 Til at forpligte institutionen over for tredjemand kræves underskrift af institutionsbestyrelsen.
§15 Institutionen hæfter med sin formue efter dansk rets almindelige regler for alle institutionens gældsforpligtelser. Institutionsbestyrelsens medlemmer er ansvarlige for privatinstitutionens dispositioner i overensstemmelse med dansk rets almindelige ansvarsregler.
§16 I tilfælde af privatinstitutionens nedlæggelse tilgår dens formue til investorer og Horsens kommune tilbydes at overtage institutionens lejemål.
§17 Ændring af vedtægten kræver tilslutning af mindst 2/3 bestyrelsesmedlemmer, og godkendelse af institutionsbestyrelsen, samt Horsens Kommune.
Læs vedtægterne her.