Tilsynsrapport udarbejdet af Horsens Kommune.
Den 4. oktober 2022 i tidsrummet 9-14, er der foretaget tilsyn i Melissas Bondegaard, Nimdrupvej 2b, 8740 Brædstrup beliggende i Horsens Kommune. Tilsynet blev varetaget af Susanne Pedersen & Wanja Høj Sørensen, tilsynskonsulenter ved Tværgående Enhed for Læring.
Tilsynsrapporten:
angiver tilsynets vurdering, og vil ligeledes blive offentliggjort på Horsens Kommunes hjemmeside.
Horsens KommuneDato 17. November 2022 TilsynsrapportHorsens Kommune har d. 4. oktober 2022 gennemført tilsyn i den private institution Melissas Bondegaard. Information om tilsynets indhold og form kan findes i Horsens Kommunes Retningslinjer for tilsyn med privatinstitutioner, 2022 Tilsynets samlede vurdering: Tilsynet er afsluttet uden anmærkninger. |
---|
Bilag
Uddybning og dokumentation af tilsynets indhold og vurderinger.
Pædagogisk tilsyn
1. Observation af pædagogisk praksis
Tilsynet med jeres pædagogiske praksis tager afsæt i observationer af jeres pædagogiske praksis. Observationerne tager udgangspunkt i den pædagogiske læreplan og har fokus på fire hovedtemaer. |
---|
Relationer: | Det pædagogiske personale er bevidste om at tilbyde passende hjælp til børnene for at styrke deres indbyrdes samspil, deres alsidige personlige og sociale udvikling. Børnene guides, understøttes og der gives sætninger til at prøve at løse små uoverensstemmelser.
Eksempelvis opfordres en pige til at sige ”pinden legede jeg med, må jeg få den igen”, ”vil du dele”, ”kan vi lege sammen” samt henvendt til det andet barn: ”prøv og hør hvad hun siger til dig”. I forbindelse med en overgang fra samling til garderobe i den yngste børnegruppe er der ventetid, da den ene medarbejder putter et barn. Det ses, at der tilbydes fin kontakt og spejling til de børn der er tilbage i gruppen. De opmuntres til at samtale om det de ser udenfor på legepladsen, der relateres til dyrefotos på væggen, der synges og spilles, der trøstes og afledes alt efter hvad det enkelte barn viser behov for. Følelsesmæssigt aflæses alle børns behov, ligesom alle behov bliver mødt og spejlet. Lege- og læringsmiljøet er karakteriseret af en varm, rolig og imødekommende pædagogisk tilgang. Et lille nystartet barn er i gang med at vænne sig til hverdagen i Bondegaarden, og efter aftale med barnets mor anvender personalet en kropsnær babysele til at bære barnet i på maven. Det bibringer barnet høj grad af tryghed og menneskelig kropskontakt, som netop kan være vigtigt i en overgang fra hjem til institution. Vurdering: Ingen anmærkninger |
---|---|
Fællesskaber: | Tilsynsteamet observerer en udendørs høst-aktivitet, hvor alle børn har mulighed for at udforske diverse græskar med både skeer, hænder og mund. Personalet understøtter relevante samtaler om forskellige græskars farve, overflade, lyd, smag, indhold og konsistens. Der er således mange elementer i spil: sanser, motorik, sprog, fantasi, ihærdighed, sociale samspil, nysgerrighed og en eksperimenterende tilgang.
Børnene er fordelt relevant i tre små grupper, og de yngste må lege med græskarrene på jorden så deres mobilitet er fri. Børnene får mulighed for at køre resterne fra græskarrene op til hønsegården på små trillebøre, og det viser de stor fornøjelse og glæde ved. Vurdering: Ingen anmærkninger |
Hverdagsrutiner: | Tilsynsteamet observerer en vokseninitieret samlingsaktivitet, hvor børnene og det pædagogiske personale synger og danser sammen. Det pædagogiske personale er placeret hensigtsmæssigt, så alle børn får mulighed for at deltage og blive trøstet når de bliver kede af det. Det pædagogiske personale skaber, gennem deres deltagelse i aktiviteten og deres bevidsthed om at placerer sig hensigtsmæssigt, rammerne for mødeøjeblikke og øjenkontakt.
Da samlingen er slut anvender det pædagogiske personale et muntert rim. Rimremsen fremsiges samtidigt med at børnene på skift mødes med øjenkontakt. Da rimet slutter vælges et barn, der anvises til at tage et andet barn i hånden og gå på toilettet eller i garderoben. Børnene viser tegn på, at de ved hvad de skal, de hjælpes ad og følger dagens rytme. Det pædagogiske personale udviser en bevidsthed om deres rolle i hverdagens rutine ved at understøtte, guide og hjælpe børnene. Der er tid til at følge børnenes spor og invitationer til samtale. I garderoben er der plads til, at børnene øver sig i at tage tøj på og der er tid og plads til at følge op på børnenes initiativer til leg og deres behov for nærvær. Vurdering: Ingen anmærkninger |
Fysisk læringsmiljø: | I det fysiske udendørs læringsmiljø deltager børnene i fordring af dyrene. Børnene hjælpes ad med at give dyrene mad og vand. Personalet inddrager børnene og guider dem til at hjælpes ad, skiftes og køre trillebøren med foder.
Det ses, at børnene udfordres motorisk, idet flere børn snubler på det ujævne terræn, men de hjælpes op af hinanden, rejser sig selv eller får hjælp af personalet. Det fremhæves af det pædagogiske personale, at børnene deltager begrundet i deres lyst og motivation og der er plads til, at børnenes initiativer og invitationer til samtale imødekommes. En pædagogisk overvejelse omkring aktiviteten kunne være, en bevidsthed hos det pædagogiske personale om, hvor mange børn der deltager ved fodring af dyrene på én gang, og hvor mange børn der må vente på tur eller deltage perifært uden for dyreindhegningen. Denne refleksion kan øge alle børns deltagelse, udvide børnenes sprog, samt at inddrage børnene i et eksperimenterende og undersøgende læringsmiljø. Indendørs ses relevante tematiserede legemiljøer fx legeområde med bamser, køkken, motorisk legetøj med hjul, kasser med legetøj i børnehøjde og teaterrekvisitter. Desuden er mange genstande udført i materialer, farver og former som tydeligvis stemmer overens med Bondegaardens værdier og æstetik. Vurdering: Ingen anmærkninger |
Selvvalgt tema: |
Institutionen har ikke ønsket et selvvalgt tema |
opsumering: | Sammenfattende vurdering af jeres pædagogiske praksis
Vurdering: Ingen anmærkninger |
Pædagogisk læreplan:
Pædagogisk(e) læreplan(er) samt evaluering af den forrige pædagogiske læreplan. Begge skal anføres dato for udarbejdelse | Institutionen er opstartet jan. 2022 hvorfor der ikke foreligger en evaluering endnu. Ved tilsynssamtalen oplyste institutionen at der udarbejdes evaluering af arbejdet med læreplanerne. Denne evaluering er planlagt til sommeren 2023. Vurdering: Ingen anmærkninger |
---|---|
Bestyrelsens godkendelse af den pædagogiske læreplan, samt dokumentation for, at bestyrelsen har haft den lovpligtige indflydelse på udarbejdelse og evaluering af den pædagogiske læreplan. Dokumentation herfor er referat fra de pågældende. Dokumentation herfor er referat fra de pågældende bestyrelsesmøder påført dato. |
Vurdering: Ingen anmærkninger |
Sprogarbejde:
Jeres beskrivelse af, hvordan I arbejder med børnenes sproglige udvikling. |
Vurdering: Ingen anmærkninger |
---|---|
Der stilles krav om at det personale, der sprogvurderer, er uddannede pædagoger og har gennemgået kursus i sprogvurderinger af 3-6 årige børn. Kurset skal specifikt være målrettet det nye sprogvurderingsmateriale, som trådte i kraft d.januar 2018. Fremsend dokumentation i form af kursusbevis eller navn på de pædagoger der sprogvurderer, samt dato for deres kursus gennemførelse. |
Vurdering: Ingen anmærkninger |
Horsens Kommunes prioriterede politikker på børneområdet:
I Horsens kommune ønsker vi at give alle børn de bedste udviklingsmuligheder. Børn i dagtilbud og skoler skal understøttes i at udvikle deres potentialer så optimalt som muligt. Som privat institution skal I, i lighed med de kommunale institutioner, arbejde med de gældende politikker. Ved tilsynet 2022 skal der ikke fremsendes skriftlig dokumentation for jeres arbejde med de gældende politikker. Dog forventes det, at I under tilsynssamtalen giver en kort beskrivelse af hvordan I arbejder med ”Den sammenhængende børne- og unge politik” og “Strategi for |
Vurdering: Ingen anmærkninger |
---|
Information på jeres hjemmeside til jeres brugere:
Der er krav om offentliggørelse af lukkedage på jeres hjemmeside, samt at I beskriver, hvordan I forholder jer til Horsens Kommunes retningslinjer for lavt fremmøde. Fremsend skærmbillede som dokumentation for begge dele. |
Vurdering: Ingen anmærkninger |
---|---|
Der er krav om at jeres åbningstider skal være tilgængelige på jeres hjemmeside, og at de skal stemme overens med jeres gældende vedtægter. Fremsend skærmbillede som dokumentation. |
Vurdering: Ingen anmærkninger |
Der er krav om, at I skal oplyse, hvilken børnenormering I er godkendt til på jeres hjemmeside. Fremsend skærmbillede som dokumentation. |
Vurdering: Ingen anmærkninger |
Der er krav om, at retningslinjerne for optagelse af børn i jeres private institution offentliggøres på jeres hjemmeside. Fremsend skærmbillede som dokumentation. |
Vurdering: Ingen anmærkninger |
Forældre har ret til en deltidsplads i en privatinstitution, hvis de har fravær i forbindelse med graviditet, fødsel eller adoption. I skal oplyse brugerne om dette på jeres hjemmeside. Fremsend skærmbillede som dokumentation for dette |
Vurdering: Ingen anmærkninger |
Loven stiller krav om offentliggørelse af jeres gældende pædagogiske læreplan samt evaluering af den forrige. Fremsend skærmbillede som dokumentation. Såfremt offentliggørelsen finder sted på anden vis skal I fremsende dokumentation for dette. |
Vurdering: Ingen anmærkninger |
Øvrige punkter:
Der skal foretages årligt legepladstilsyn. Fremsend rapport fra det seneste legepladstilsyn udført af certificeret inspektør. |
Vurdering: Ingen anmærkninger |
---|---|
Ved tilsynets start skal I udlevere en kopi af arbejdsplanen for den uge, hvor tilsynet finder sted. Under tilsynssamtalen vil tilsynsenheden inddrage arbejdsplanen hvis observationer af jeres praksis giver anledning hertil. |
Vurdering: Ingen anmærkninger |
I overensstemmelse med arbejdsmiljølovgivningen skal I udarbejde en APV minimum hvert tredje år, og denne APV skal drøftes i jeres forældrebestyrelse. Indsend dokumentation for gældende APV i form af kopi af forsiden, hvoraf dato for udarbejdelse fremgår. Indsend dokumentation for at jeres APV har været drøftet i jeres forældrebestyrelse i form af referat fra drøftelse i forældrebestyrelsen påført dato. | Institutionen er startet op i jan. 2022, hvorfor der endnu ikke er udarbejdet en APV. Institutionen har fremsendt dokumentation for, hvordan processen vedr. APV ønskes gennemført.
Vurdering: Ingen anmærkninger |
Fremsend beskrivelse af jeres procedure i forhold til indhentning af børneattester på alle ansatte. |
Vurdering: Ingen anmærkninger |
Hvilken skriftlig dokumentation har I forjeres procedure i forhold til at oplyse alle ansætte om tavshedspligt? Vedhæft/upload den skabelon I anvender i denne sammenhæng. |
Vurdering: Ingen anmærkninger |
Der skal foretages årlig kontrol med jeres køkken. Jeres institutions køkken skal være godkendt af Fødevarestyrelsen. Upload jeres seneste kontrolrapport, såfremt i ikke går under bagatelgrænsen. |
Vurdering: Ingen anmærkninger |
Fremsend jeres beskrivelse af hvordan I sikrer, at reglerne for inddragelse af forældrene ved valg af frokostordning i børnehaverne overholdes. Fremsend referat påført da to fra forældremøde, hvor valget blev afholdt. | Institutionen er startet op i jan. 2022 hvorfor der ikke er udført et årligt valg til frokostordningen. Institutionen skal foretage valg til frokostordningen, ud fra principperne i lovgivningen.
§ 16 b. Stk. 3. Forældre med børn i privatinstitutioner efter § 19, stk. 4, kan beslutte at fravælge et sundt frokostmåltid efter § 16 a, stk. 1. Beslutningen efter 1. pkt. træffes ved simpelt flertal af forældre, der har børn i den pågældende privatinstitution. Forældre med børn i privatinstitutionen er ansvarlige for at oplyse privatinstitutionen om beslutningen efter 1. pkt. Privatinstitutionen skal fastsætte og offentliggøre retningslinjer for forældrenes fravalg af frokostmåltidet efter § 16 a, stk. 1, herunder længden af perioden for forældrenes fravalg af et sundt frokostmåltid og frister og procedurer for formidling af forældrenesbeslutning om fravalg til privatinstitutionen. Se mere på følgende link: Dagtilbudsloven – frokostordning i private institutioner Vurdering: Ingen anmærkninger |
Faktuelle data:
APV Der skal gennemføres APV hvert 3. år, og både det fysiske og psykiske arbejdsmiljø skal afdækkes. Trivselsmåling gælder ikke som APV. Dato for seneste gennemførelse af APV jf. arbejdsmiljølovgivning. |
Vurdering: Ingen anmærkninger |
---|---|
Frokostordning
Jf. dagtilbudsloven §16b skal Kommunalbestyrelsen mindst hvert andet år og højst en gang om året give forældrene mulighed for at fravælge frokostmåltidet. Børne- og Skoleudvalget besluttede på mødet den 16/8-2010, at der gives mulighed for fravalg af frokostmåltidet i juni måned i lige år med virkning fra den efterfølgende 1. januar i ulige år. Dette gælder både for kommunale og private daginstitutioner og puljeordninger. Dato for seneste afholdelse af valg til frokostordning. |
Vurdering: Ingen anmærkninger |
Styrket pædagogiske læreplan Jf. dagtilbudsloven kap 2 §8 og §14 skal forældrebestyrelsen inddrages i udarbejdelsen,evalueringen og opfølgningen på den pædagogiske læreplan. Dagtilbudslederen er desuden ansvarlig for at den pædagogiske læreplan evalueres mindst hvert andet år samt at læreplanen og evalueringen offentliggøres, eksempelvis på dagtilbuddets hjemmeside.
Dato for seneste evaluering. Evaluering af læreplan drøftet i forældrebestyrelsen (seneste dato). Udarbejdelse af læreplan drøftet i forældrebestyrelsen (seneste dato) Angiv hvor læreplanen og evalueringen af planen er offentliggjort (hjemmeside mm.) |
Vurdering: Ingen anmærkninger |
Legepladstilsyn Dato for sidste legepladstilsyn i institutionen. |
Vurdering: Ingen anmærkninger |
Åbningstider: Åbningstider Samlet antal ugentlige åbningstimer |
Vurdering: Ingen anmærkninger |
Ansat personale påført timeansættelse og faglig baggrund. Lovgivning Fordeling af uddannet og ikke uddannet personale 55/45. |
Vurdering: Ingen anmærkninger |
I kan finde yderligere information om tilsynet i Horsens Kommunes retningslinjer for tilsyn i private institutioner. |
---|
Tilsynsrapporten:
angiver tilsynets vurdering, og vil ligeledes blive offentliggjort på Horsens Kommunes hjemmeside.
Horsens KommuneDato 17. November 2022 TilsynsrapportHorsens Kommune har d. 4. oktober 2022 gennemført tilsyn i den private institution Melissas Bondegaard. Information om tilsynets indhold og form kan findes i Horsens Kommunes Retningslinjer for tilsyn med privatinstitutioner, 2022 Tilsynets samlede vurdering: Tilsynet er afsluttet uden anmærkninger. |
---|