Tilsynsrapport udarbejdet af Horsens Kommune.
Den 18. september 2024 i tidsrummet 9-14, er der foretaget tilsyn i Melissas Bondegård, beliggende Nimdrupvej 2 b, 8740 Brædstrup i Horsens Kommune. Tilsynet blev varetaget af Wanja Høj Sørensen og Louise Ehland, tilsynskonsulenter ved Tværgående Enhed for Læring.
Tilsynsrapporten:
angiver tilsynets vurdering, og vil ligeledes blive offentliggjort på Horsens Kommunes hjemmeside.
Horsens KommuneDato 18. November 2024 TilsynsrapportHorsens Kommune har d. 18. september 2024 gennemført tilsyn i den private institution Melissas Bondegaard. Information om tilsynets indhold og form kan findes i Horsens Kommunes Retningslinjer for tilsyn med privatinstitutioner, 2022 Tilsynets samlede vurdering: Tilsynet er afsluttet uden anmærkninger.Louise Ehland & Wanja Høj Sørensen |
---|
Bilag
Uddybning og dokumentation af tilsynets indhold og vurderinger.
Pædagogisk tilsyn
1. Observation af pædagogisk praksis
Tilsynet med jeres pædagogiske praksis tager afsæt i observationer af jeres pædagogiske praksis. Observationerne tager udgangspunkt i den pædagogiske læreplan og har fokus på fire hovedtemaer. |
---|
Relationer: | Samspillet er nærværende og det ses at det pædagogiske personale gør sig umage med at forstå og følge barnets perspektiv. Der opleves en varm og venlig tone.
Responsen fra det pædagogiske personale er afstemt på en sådan måde at barnet hjælpes til at forstå egne følelser og Der høres: ”Du er tålmodig- jeg kan kalde på dig, når der er plads”. Et barn bøvler med at få det til at lykkes: ”rolig, rolig jeg skal nok hjælpe dig”. Da et barn går fra aktiviteten: ”er du ok? er du færdig? Tak for i dag.” I presse- æbler- aktiviteten ses børn som bliver mødt af rolige og hjælpsomme personaler som flere gange ser børnene i øjnene og aer deres hår blidt og imødekommende. Børnene guides venligt og aktiviteten flyder – børnene tager et æble fra kassen, æblerne skylles i spanden og børnene skiftes til at putte et æble i presseren og dreje på håndtaget. Der opstår lidt kø, som det pædagogiske personale anvender til dialoger med børnene om æbler, om processen og om emner der generelt optager børnene. Anvisninger: Vurdering: Ingen anmærkninger |
---|---|
Fællesskaber: | Det pædagogiske personale har blik for alle børns deltagelsesmuligheder i leg og aktiviteter. Samlingen er tilrettelagt på en måde hvor det er ok at de mindre børn observerer og deltager på deres præmisser, for på den måde at spejle sig i de andre børn og i det pædagogiske personale.
En voksen deltager i en børneinitiereret leg hvor der opstår uenighed. En mindre gruppe børn leger med bolde som glides igennem et rør. Tonen mellem børnene spidser til: ”Nej, det er mig der siger det!- BOLDEPOWER- KOM MED ALLE BOLDENE. Du skal ikke åbne”. En voksen kommer til og hjælper da der er noget der har sat sig fast i rører- og legen hjælpes videre. Der ses personale som er tilgængelig og har blik for at hjælpe børnene til at legen kan fortsætte og at alle børn har deltagelsesmuligheder. På et tidspunkt i æble – aktiviteten, oplever et par børn at det er svært for et andet barn at blive uden for den optegnede kridtstreg og de kalder på personalet. Børnene siger: ”Han står forkert”. Personalet siger: ”Han skal bare lige have lidt hjælp af os til at vide hvor han må stå. Jeg tror bare han virkelig gerne vil se hvad der sker når æblerne bliver presset”. Børnene hjælpes til at forstå barnets hensigt med at stå ´forkert´og det pædagogiske personale agerer forbillede i dialogen og viser bevidst de andre børn at hun har positive forventninger til barnet og viser at god social kommunikation om hinanden er gavnligt for børnenes positionering i fællesskabet. Barnet gør det ikke med vilje, barnet gør det af interesse for hvad der sker og det pædagogiske personale skal guide såvel barnet som træder ind i cirklen, som de børn som omtaler det som ´forkert´. Ved tilsynet høres ligeledes denne sætning fra et barn: ” Må vi godt spise æblerne? Personalet svare: Neejj…Barn: ”hvorfor spiser han det så? ”Personale: ”Han er ikke så gammel som dig, jeg kan forklare dig det, men de mindre børn har brug for mere tid til at forstå det”. Her ses eksempel på at børnene mødes ud fra deres nærmeste udviklings zone, og det pædagogiske personale har positive forventninger til børnenes færdigheder og forståelse for forskellighed i fællesskabet. Anvisninger: Vurdering: Ingen anmærkninger |
Hverdagsrutiner: | Der opleves et sprogbrug og en tydelig adfærd omkring betydningen af pædagogik i hverdagsrutinerne. Der er koordineret og lavet aftaler for hvilke opgaver og ansvar personale hver især har. Børnene inddrages aktivt i organisering inden samlingen, hvor børnene hjælper med at løfte, skubbe, trække, bænke for at skabe plads til fysisk aktivitet til samling.Den ansvarlige personale for samling, starter med en tydelig og for børnene velkendt struktur. Der ses undervejs i samlingen en start- midte og en afslutning. Det ses at samlingens struktur giver børnene gode deltagelses muligheder, at de ved hvad de skal og hvad der forventes af dem.Tilsvarende tales der rundt om begrebet: æbler, som efterfølgende bliver omdrejningspunkt for en pædagogisk aktivitet. Der er medbragte forskellige konkreter hertil.Dagens program formidles til børnene (Man kan presse æbler, og man kan lave krea og man må lege) inden afslutningen påbegyndes.Afslutningen er en bestemt og genkendt remse som fremsiges, mens den voksne rytmisk bevæger sig pegende rundt på alle børn. Remsen stopper og på det barn, der peges- spørges det barn hvad barnet har lyst til. Således skabes der glidende overgang fra samling til aktiviteterne. Remserne fortsættes indtil alle børn har udtrykt, hvad de har lyst til. Det pædagogiske personale som var ansvarlig for æbleaktiviteten havde tid til at gøre aktiviteten klar mens andre personaler afholdt samling.Overgangen fra samling til aktiviteten forløb hensigtsmæssigt for børnene og tilsynet ligger mærke til at det pædagogiske personale er bevidste om og har fokus på at koordinerer og aftale præcis hvem der har ansvar for de forskellige opgaver og aktiviteter. Under tilsynet ses at de yngste børn afholder samling ved borde- bænke sættene. Der anvendes sangkuffert med konkreter og børn og personale er i nærværende og sprogunderstøttende samspil. Der er plads til at nogle af de ældre børn også deltager fordi de har lyst.Anvisninger: I anbefales fortsat at have bevidsthed om i de pædagogiske aktiviteter og hverdagens gøremål at lade børnene være aktiv deltagende og øve sig – flytte bænke, at vaske og presse æblerne mm. I skal fortsætte med at organiserer jer med en ansvarlig personale ved aktiviteterne, og 1-2 personaler som deltager perifært og guider og støtter børnene i deltagelse. I inspireres til at have blik for alle børns ytringer og behov for at blive set under de planlagte – vokseninitierede aktiviteter. Hold jer her for øje at børnenes udsagn kan have betydning for at barnet føler sig set og tilstrækkeligt hjulpet. Ligesom børnene også kan trække sig væk alene på toiletten, hvor der er behov for at personalet også er til stede. Fortsæt med at tilbyde aktiviteter tilpasset børnene alder og udviklingsniveau som fx samling med sang med de yngste inden frokost og samling for de ældste børn med mulighed for deltagelse af de yngste. Vurdering: Ingen anmærkninger |
Fysisk læringsmiljø: | På bondegården opholder børnene sig primært ude. Der er nye små huse, legehuse, sandkasse, gynger cykelbane og dyrene. Der ses børn som konstruerer og ud fra deres fantasi skaber lege med de materialer der er til stede. Fx ses børn som leger ulve og har bygget et hjem til dyrene af grene, brædder og mælkekasser.
Der ses begrænset legetøj ude, men der er mulighed for at tage kasser med legetøj med ud. Det fremhæves at det er en praksis, som sker om eftermiddagen, hvor legetøj tages med ud i husene fx plus-plus. Tilsvarende kan bøger og tegne/klippe/krea medbringes. Der er inde-lege-miljø som anvendes om morgenen og særligt til de yngste børn. Der er musikinstrumenter, bøger og tematisk legemiljø med legekøkken. Anvisninger: Vurdering: Ingen anmærkninger |
opsumering: | Sammenfattende vurdering af jeres pædagogiske praksis
Vurdering: Ingen anmærkninger |
Pædagogisk læreplan:
Pædagogisk(e) læreplan(er) samt evaluering af den forrige pædagogiske læreplan. Begge skal anføres dato for udarbejdelse |
Vurdering: Ingen anmærkninger |
---|---|
Bestyrelsens godkendelse af den pædagogiske læreplan, samt dokumentation for, at bestyrelsen har haft den lovpligtige indflydelse på udarbejdelse og evaluering af den pædagogiske læreplan. Dokumentation herfor er referat fra de pågældende. Dokumentation herfor er referat fra de pågældende bestyrelsesmøder påført dato. |
Vurdering: Ingen anmærkninger |
Sprogarbejde:
Der stilles krav om, at det personale, der sprogvurderer, er uddannede pædagoger og har gennemgået kursus i sprogvurderinger af 3–6 årige børn. Kurset skal specifikt være målrettet det sprogvurderingsmateriale som trådte i kraft 2019 (revideret af TrygFondens Børneforskningscenter for børne – og Undervisningsministeriet).
Fremsend dokumentation i form af kursusbevis eller navn på de pædagoger der sprogvurderer, samt dato for deres kursus gennemførelse. |
Vurdering: Ingen anmærkninger |
---|
Horsens Kommunes prioriterede politikker på børneområdet:
I Horsens kommune ønsker vi at give alle børn de bedste udviklingsmuligheder. Børn i dagtilbud og skoler skal understøttes i at udvikle deres potentialer så optimalt som muligt. Som privat institution skal I, i lighed med de kommunale institutioner, arbejde med de gældende politikker. Ved tilsynet 2022 skal der ikke fremsendes skriftlig dokumentation for jeres arbejde med de gældende politikker. Dog forventes det, at I under tilsynssamtalen giver en kort beskrivelse af hvordan I arbejder med ”Den sammenhængende børne- og unge politik” og “Strategi for inkluderende læringsmiljøer” |
Vurdering: Ingen anmærkninger |
---|
Information på jeres hjemmeside til jeres brugere:
Der er krav om offentliggørelse af lukkedage på jeres hjemmeside, samt at I beskriver, hvordan I forholder jer til Horsens Kommunes retningslinjer for lavt fremmøde. Fremsend skærmbillede som dokumentation for begge dele. |
Vurdering: Ingen anmærkninger |
---|---|
Der er krav om at jeres åbningstider skal være tilgængelige på jeres hjemmeside, og at de skal stemme overens med jeres gældende vedtægter. Fremsend skærmbillede som dokumentation. |
Vurdering: Ingen anmærkninger |
Der er krav om, at I skal oplyse, hvilken børnenormering I er godkendt til på jeres hjemmeside. Fremsend skærmbillede som dokumentation. |
Vurdering: Ingen anmærkninger |
Der er krav om, at retningslinjerne for optagelse af børn i jeres private institution offentliggøres på jeres hjemmeside. Fremsend skærmbillede som dokumentation. |
Vurdering: Ingen anmærkninger |
Forældre har ret til en deltidsplads i en privatinstitution, hvis de har fravær i forbindelse med graviditet, fødsel eller adoption. I skal oplyse brugerne om dette på jeres hjemmeside. Fremsend skærmbillede som dokumentation for dette |
Vurdering: Ingen anmærkninger |
Loven stiller krav om offentliggørelse af jeres gældende pædagogiske læreplan samt evaluering af den forrige. Fremsend skærmbillede som dokumentation. Såfremt offentliggørelsen finder sted på anden vis skal I fremsende dokumentation for dette. |
Vurdering: Ingen anmærkninger |
Øvrige punkter:
Der skal foretages årligt legepladstilsyn. Fremsend rapport fra det seneste legepladstilsyn udført af certificeret inspektør. |
Vurdering: Ingen anmærkninger |
---|---|
Ved tilsynets start skal I udlevere en kopi af arbejdsplanen for den uge, hvor tilsynet finder sted. Under tilsynssamtalen vil tilsynsenheden inddrage arbejdsplanen hvis observationer af jeres praksis giver anledning hertil. |
Vurdering: Ingen anmærkninger |
I overensstemmelse med arbejdsmiljølovgivningen skal I udarbejde en APV minimum hvert tredje år, og denne APV skal drøftes i jeres forældrebestyrelse. Indsend dokumentation for gældende APV i form af kopi af forsiden, hvoraf dato for udarbejdelse fremgår. Indsend dokumentation for at jeres APV har været drøftet i jeres forældrebestyrelse i form af referat fra drøftelse i forældrebestyrelsen påført dato. |
Vurdering: Ingen anmærkninger |
Fremsend beskrivelse af jeres procedure i forhold til indhentning af børneattester på alle ansatte. |
Vurdering: Ingen anmærkninger |
Hvilken skriftlig dokumentation har I forjeres procedure i forhold til at oplyse alle ansætte om tavshedspligt? Vedhæft/upload den skabelon I anvender i denne sammenhæng. |
Vurdering: Ingen anmærkninger |
Der skal foretages årlig kontrol med jeres køkken. Jeres institutions køkken skal være godkendt af Fødevarestyrelsen. Upload jeres seneste kontrolrapport, såfremt i ikke går under bagatelgrænsen. |
Vurdering: Ingen anmærkninger |
Fremsend jeres beskrivelse af hvordan I sikrer, at reglerne for inddragelse af forældrene ved valg af frokostordning i børnehaverne overholdes. Fremsend referat påført da to fra forældremøde, hvor valget blev afholdt. |
Vurdering: Ingen anmærkninger |
Faktuelle data:
APV Der skal gennemføres APV hvert 3. år, og både det fysiske og psykiske arbejdsmiljø skal afdækkes. Trivselsmåling gælder ikke som APV. Dato for seneste gennemførelse af APV jf. arbejdsmiljølovgivning. |
Vurdering: Ingen anmærkninger |
---|---|
Frokostordning
Jf. dagtilbudsloven §16b skal Kommunalbestyrelsen mindst hvert andet år og højst en gang om året give forældrene mulighed for at fravælge frokostmåltidet. Børne- og Skoleudvalget besluttede på mødet den 16/8-2010, at der gives mulighed for fravalg af frokostmåltidet i juni måned i lige år med virkning fra den efterfølgende 1. januar i ulige år. Dette gælder både for kommunale og private daginstitutioner og puljeordninger. Dato for seneste afholdelse af valg til frokostordning. |
Vurdering: Ingen anmærkninger |
Styrket pædagogiske læreplan Jf. dagtilbudsloven kap 2 §8 og §14 skal forældrebestyrelsen inddrages i udarbejdelsen,evalueringen og opfølgningen på den pædagogiske læreplan. Dagtilbudslederen er desuden ansvarlig for at den pædagogiske læreplan evalueres mindst hvert andet år samt at læreplanen og evalueringen offentliggøres, eksempelvis på dagtilbuddets hjemmeside.
Dato for seneste evaluering. Evaluering af læreplan drøftet i forældrebestyrelsen (seneste dato). Udarbejdelse af læreplan drøftet i forældrebestyrelsen (seneste dato) Angiv hvor læreplanen og evalueringen af planen er offentliggjort (hjemmeside mm.) |
Vurdering: Ingen anmærkninger |
Legepladstilsyn Dato for sidste legepladstilsyn i institutionen. |
Vurdering: Ingen anmærkninger |
Åbningstider: Åbningstider Samlet antal ugentlige åbningstimer |
Vurdering: Ingen anmærkninger |
I kan finde yderligere information om tilsynet i Horsens Kommunes retningslinjer for tilsyn i private institutioner. |
---|
Tilsynsrapporten:
angiver tilsynets vurdering, og vil ligeledes blive offentliggjort på Horsens Kommunes hjemmeside.
Horsens KommuneDato 17. November 2022 TilsynsrapportHorsens Kommune har d. 4. oktober 2022 gennemført tilsyn i den private institution Melissas Bondegaard. Information om tilsynets indhold og form kan findes i Horsens Kommunes Retningslinjer for tilsyn med privatinstitutioner, 2022 Tilsynets samlede vurdering: Tilsynet er afsluttet uden anmærkninger. |
---|